Skip to Content
חדש, בלעדי למרינדו, בשר אורגני בגידול מקומי ובעל תקן אורגני
077-7295996

כל מה שרצית לדעת על בשר עגלה ? מאת יובל דה לוי

1s2a9058

מהו ההבדל בין עגל לעגלה?

פרט להבדל המובן מאליו (ומבלי להיכנס לזכות להגדרה עצמית מגדרית של כל עגל ועגלה) ההבדל המהותי בין בשר עגל לעגלה הוא באחוזי השומן ומידת השיוש של הבשר (שיוש פירושו בשר השזור בנימי שומן כך שמתקבל מראה דמוי שיש). בשר העגלה הוא בעל אחוזי שומן גבוהים יותר, משויש יותר, רך יותר ונחשב לאיכותי יותר מבשר עגל זכר.

ההפרדה הזו בין בשר עגל לבשר עגלה נהוגה ברחבי העולם, כאשר במדינות בהן יש דרישה לבשר איכותי יותר (בדרך כלל מדינות במעמד סוציו-אקונומי גבוה יחסית), דוגמת ארה”ב ומדינות מערב אירופה) קיימת מודעות לנושא והדרישה בהתאם. במדינות בהן המצב הסוציו-אקונומי נמוך יחסית, השומן נתפס כפחת ולכן הלקוחות יבקשו לרוב דווקא בשר דל בשומן ולא בשר עסיסי ומשויש ולכן במדינות אלה על פי רוב אין הפרדה בין עגלים לעגלות. כמו כן, במקומות בהם משתמשים בבשר בעיקר לבישול ארוך ולא לצלייה, יש פחות משמעות לאיכות הבשר ומידת השיוש שלו, אך כן חשוב לציין, שאחוז השומן בבשר תמיד ישפיע על הטעם ומידת העסיסיות.

מהם הבדלים בצורת הגידול בין עגל לעגלה במרינדו ?

עגלים ועגלות נבדלים ביניהם בהרכב הבשר ומכאן נגזר שוני בתזונה שהם מקבלים אצלנו. בתחילת הדרך, כאשר ההבדלים בין המינים פחות באים לידי ביטוי, מקבלים העגלים והעגלות תזונה זהה. בהמשך, כשהעגלות גדלות ומגיעות למשקלים גבוהים יותר, חשוב לנו להתאים את התזונה בצורה האידאלית להרכב הבשר הרצוי. לכן, בשלב זה העגל ניזון ממזון עשיר בחלבון שמטרתו העלאת מסת שריר, ואילו העגלה ניזונה ממזון דל יותר בחלבון אך עתיר באנרגיה במידה זהה, וזאת כדי לאפשר עלייה נכונה במסת השומן.

הבדל נוסף שקיים בין עגל לעגלה הוא בהתנהגות. כשעגלים זכרים מגיעים לגיל ההתבגרות מתקיימת תחרות בין העגלים על מיקומם בעדר (העגלים מבססים את מעמדם ונלחמים על זהות זכר האלפא) מה שגורם למלחמות ביניהם. על מנת להימנע ממריבות בין העגלים ופציעות פוטנציאליות, אנחנו מגדלים עגלים בקבוצות קטנות יותר. כמו כן, אנחנו נמנעים מלהעביר עגל מחצר לחצר על מנת לא לפגוע במעמד ובמיקום החברתי ההיררכי שביסס העגל בין שאר העגלים בקבוצה. מאידך, עגלות (שהן דווקא לא שק של נחשים) לא נוטות לריב ביניהן ולרוב לא קיימת ביניהן מלחמה על מיקומן החברתי ולכן ניתן לגדל אותן בקבוצות גדולות ואף להעביר עגלה מקבוצה לקבוצה. עגלות נוטות להתנהגות אגרסיבית רק כשהן בוגרות יותר (כשהן פרות למעשה) כשהן מגינות על הצאצאים שלהן.

עד איזה גיל מגדלים עגלה?

עליית המשקל של עגלות היא איטית יותר משל עגלים (הקצב איטי בכ-30-40%) לכן זמן הגידול שלהן ממושך יותר עד הגעתן למשקל הרצוי. בבשר העגל (כשאינו מסורס) זמן גידול ממושך לא בהכרח יגרום לעליה משמעותית באחוז השומן, שכן יש אחוז שומן מקסימלי אליו יגיע העגל ושם ייעצר (רמת השומן תישאר נמוכה יחסית לעגלה).

טווח הגילאים של העגלות הגדלות במרינדו נע בין שנה וחצי לשנתיים וחצי (ברוב הגזעים). ההתייחסות לרוב היא לא לגיל העגלה כי אם למבנה שלה ולשומן החיצוני שניתן לראות בעין. נחפש שומן בולט בשני צידי הזנב ובחזה (צידי הזנב הם הסמן החשוב יותר). אלו המקומות שניתן לראות את התפתחות השומן ומכאן להסיק על רמת השומן ועסיסיות הבשר של העגלה. ישנם זנים של בקר שבהם העגלות אינן משמינות (עגלות בלגיות טהורות לדוגמה) בשל אופי הגזע המאופיין בבשר רזה, גם כשהעגלות הללו מגיעות לבגרות. זנים נוספים שמאופיינים בבשר עם מיעוט שומן יחסי הם לימוזין והכלאות שונות עם הגזע הבלגי.

בחזרה למעלה
דילוג לתוכן